Wycieczka do Warszawy
Opublikowano dnia 30-11-2017 o godz. 08:16
Opracowanie: Woźniak Oliwia (kl. 3aG53)

W czwartek 9 listopada o godzinie 5:40 całą klasą zebraliśmy się na dworcu Bydgoszcz Wschód, gdzie miała rozpocząć się wyczekiwana wycieczka do Warszawy. Postanowiliśmy odwiedzić stolicę kilka tygodni po przeczytaniu „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamińskiego- wszyscy chcieliśmy zobaczyć miejsce akcji pod Arsenałem i odwiedzić groby Alka, Rudego i Zośki na warszawskich Powązkach. Wycieczkę zorganizował pan prof. Piotrowski, który jednocześnie był naszym przewodnikiem po stolicy. Po kilku godzinach jazdy pociągiem (sama podróż była dużą atrakcją) dotarliśmy do Warszawy Głównej i udaliśmy się na ulicę Wiejską. Po przejściu gruntownej kontroli zostaliśmy wpuszczeni na teren Sejmu RP, gdzie czekał na nas przewodnik, który oprowadził nas po budynku. Myślę, że najbardziej emocjonującym przeżyciem była wizyta na Galerii, skąd mogliśmy przyglądać się obradom toczącym się na Sali Posiedzeń. Na zakończenie zwiedzania mieliśmy okazję porozmawiać z panem posłem Michałem Stasińskim, który opowiedział nam, jak wygląda jego praca. Po wizycie w Sejmie czekał nas długi spacer po centrum Warszawy. Byliśmy przy Pomniku Bohaterów Getta, Pomniku Armii Krajowej i Polskiego Państwa Podziemnego, Pomniku Umschlagplatz i monumentalnym Pomniku Powstania Warszawskiego, a także u celu naszej wyprawy- w miejscu akcji pod Arsenałem, gdzie odczytaliśmy fragment z „Kamieni na szaniec” i uczciliśmy pamięć bohaterów minutą ciszy. Około południa mieliśmy przerwę: godzinę czasu wolnego w galerii „Arkadia”. Potem byliśmy gotowi na ostatni punkt programu- wizytę na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Zapaliliśmy znicze na grobach Rudego, Alka i Zośki- dla wielu z nas był to trudny moment, bo po raz pierwszy uświadomiliśmy sobie, że chłopcy, o których czytaliśmy, istnieli naprawdę i że naprawdę poświęcili swoje życie w walce o wolną Polskę. Odwiedziliśmy także groby innych znanych Polaków pochowanych na Powązkach- Zbigniewa Religi, Władysława Bartoszewskiego, Władysława Kopalińskiego, Aleksandra Kamińskiego, Leszka Kołakowskiego, Ryszarda Kapuścińskiego i Ryszarda Kuklińskiego. W drodze powrotnej na dworzec zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia pod Pałacem Kultury i Nauki. Byliśmy zmęczeni, ale pomimo tego świetnie spędziliśmy czas w pociągu. Wycieczka była dla wszystkich fantastycznym przeżyciem; odwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc w Warszawie, ale też mieliśmy okazję, żeby się zintegrować i nauczyć czegoś w warunkach nieco innych niż w klasie.

Więcej zdjęć można znaleźć w GALERII zdjęć.